Search
کی ام سی تی 8

بررسی کامل KMC T8: بررسی جامع کی ام سی تی 8 آفرودی و روزمره

آنچه در این پست میخوانید.

کی ام سی تی 8 پیکاپی توانمند برای آفرود و استفاده روزمره

KMC T8، محصولی از شرکت کرمان موتور و نسخه مونتاژی پیکاپ جک T8 از کمپانی چینی JAC، از سال 1399 وارد بازار ایران شده و به‌سرعت به یکی از گزینه‌های محبوب در سگمنت پیکاپ‌های دوکابین تبدیل شده است. این خودرو با طراحی جذاب، امکانات مناسب و قیمتی رقابتی، توانسته توجه خریداران ایرانی را به خود جلب کند. در این مقاله، به بررسی جامع مشخصات فنی، طراحی ظاهری و داخلی، امکانات، عملکرد آفرودی، مزایا و معایب KMC T8 می‌پردازیم تا دید کاملی از این پیکاپ ارائه دهیم.


معرفی کلی کی ام سی تی 8

KMC T8 یک پیکاپ دوکابین دو دیفرانسیل است که برای استفاده در مسیرهای آفرودی، سفرهای برون‌شهری و فعالیت‌های کاری طراحی شده است. این خودرو با هدف پر کردن خلأ پیکاپ‌های مدرن در بازار ایران عرضه شد و به دلیل شباهت‌های ظاهری به پیکاپ‌های مطرحی مانند تویوتا هایلوکس و ارائه امکانات قابل‌قبول، مورد استقبال قرار گرفت. T8 در مقایسه با رقبایی مانند آمیکو آسنا، فوتون تونلند و مکث کلوت، گزینه‌ای اقتصادی‌تر و در عین حال کاربردی ارائه می‌دهد.


حجم موتور (سی سی) 1997
استاندارد آلایندگی Euro V (یورو 5)
حداکثر قدرت (HP/RPM) 174 اسب بخار در دور موتور 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (NM/RPM) 290 نیوتن متر در طیف دور موتوری 1800 الی 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 6 سرعته دستی
سیستم فرمان هیدرولیکی
سیستم ترمز جلو و عقب دیسکی
سیستم تعلیق جلو:مستقل از نوع جناقی دوبل با فنر مارپیچ عقب:غیر مستقل از نوع فنر تخت
حجم مخزن سوخت (لیتر) 76
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 150
سایز چرخها مجهز به رینگ 18 اینچ آلومینیومی
طول خودرو (میلی متر) 5325
عرض خودرو (میلی متر) 1880
ارتفاع خودرو (میلی متر) 1830
فاصله دو محور (میلی متر) 3090
وزن خالص (کیلوگرم) 1965
وزن بار مجاز (کیلوگرم) 840
نوع اتاق دو کابین

مشخصات فنی

مشخصات فنی KMC T8 یکی از نقاط قوت آن در بازار ایران محسوب می‌شود. در ادامه جزئیات فنی این خودرو را بررسی می‌کنیم:

کی ام سی تی 8

کی ام سی تی 8

  • موتور:
    • نوع: 4 سیلندر 16 سوپاپ، بنزینی با توربوشارژ
    • حجم موتور: 1997 سی‌سی (2 لیتر)
    • حداکثر قدرت: 174 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
    • حداکثر گشتاور: 290 نیوتن‌متر در بازه 1800 تا 4000 دور در دقیقه
  • گیربکس:
    • 6 سرعته دستی
  • سیستم انتقال قدرت:
    • دو دیفرانسیل سه حالته (تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین)
    • قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب
  • مصرف سوخت:
    • ترکیبی: حدود 9 تا 10 لیتر در 100 کیلومتر (بسته به شرایط رانندگی)
  • ابعاد:
    • طول: 5325 میلی‌متر
    • عرض: 1880 میلی‌متر
    • ارتفاع: 1830 میلی‌متر
    • فاصله محوری: 3090 میلی‌متر
  • وزن: حدود 1900 کیلوگرم
  • ظرفیت بار: 840 کیلوگرم
  • زاویه ورود و خروج:
    • زاویه ورود: 30 درجه
    • زاویه خروج: 25 درجه

این مشخصات نشان می‌دهند که T8 برای مصارف آفرودی متوسط و حمل بار مناسب است، اما برای مسیرهای بسیار سخت و فشارهای سنگین ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد.


طراحی ظاهری

طراحی KMC T8 ترکیبی از المان‌های مدرن و الهام‌گیری از پیکاپ‌های مطرح جهانی است. در ادامه جزئیات طراحی بیرونی بررسی می‌شود:

  • نمای جلو:
    • جلوپنجره بزرگ شش‌ضلعی با لوگوی برجسته KMC، ظاهری جسور و عضلانی به خودرو بخشیده است. نوارهای افقی مشکی و کروم (در نسخه‌های ایرانی به رنگ مشکی پیانویی) به عریض‌تر به نظر آمدن خودرو کمک می‌کنند.
    • چراغ‌های جلوی ساده اما هماهنگ با گرافیک نورپردازی مدرن، همراه با پروژکتورهای سپر، ظاهری اسپرت و آفرودی ایجاد کرده‌اند.
    • سپر با فلاپ مشکی، علاوه بر جنبه تزئینی، از آسیب به بدنه در مسیرهای ناهموار جلوگیری می‌کند.
  • نمای جانبی:
    • خطوط برجسته روی گلگیرها و رینگ‌های 18 اینچی اسپرت، حس قدرت را تقویت می‌کنند.
    • رکاب‌های اسپرت و آینه‌های بزرگ، به کاربردی‌تر شدن خودرو کمک کرده‌اند.
  • نمای عقب:
    • چراغ‌های عمودی با گرافیک دوبل C شکل، درب محفظه بار با خطوط افقی و سپر همرنگ بدنه، ظاهری هماهنگ و تنومند ایجاد کرده‌اند. هرچند طراحی عقب کمی تکراری به نظر می‌رسد، اما همچنان جذاب است.

در مجموع، طراحی بیرونی KMC T8 با الهام از پیکاپ‌هایی مانند تویوتا هایلوکس، ظاهری مدرن و مشتری‌پسند ارائه می‌دهد که در بازار ایران متمایز است.


طراحی داخلی و کابین

کابین کی ام سی تی 8 در مقایسه با کراس‌اوورهای مدرن چینی، ساده‌تر طراحی شده، اما برای یک پیکاپ، کاربردی و قابل‌قبول است:

  • داشبورد و کنسول:
    • طراحی داشبورد ساده و بدون پیچیدگی‌های مدرن است. تزئینات آلومینیومی براق و دریچه‌های تهویه با شکل مناسب، نمایی اسپرت به کابین داده‌اند.
    • کنسول میانی و تونل جعبه‌دنده طراحی مدرنی ندارند، اما کاربردی هستند.
  • غربیلک فرمان:
    • مشابه جک S5، با ظاهری آشنا و ارگونومیک. دکمه‌های کنترلی روی فرمان دسترسی به سیستم صوتی را آسان‌تر می‌کنند.
  • فضا و راحتی:
    • کابین برای 5 سرنشین بزرگسال فضای کافی دارد. صندلی‌های جلو کمی کوچک هستند، اما حمایت مناسبی از بدن ارائه می‌دهند.
    • متریال کابین عمدتاً از پلاستیک خشک است که با توجه به رده قیمتی خودرو، قابل‌قبول اما نه باکیفیت بالا است.
  • نقاط ضعف:
    • محل قرارگیری نمایشگر لمسی (به دلیل انعکاس نور) و کیفیت متوسط متریال کابین، از نقاط ضعف طراحی داخلی هستند.

امکانات و تجهیزات

KMC T8 به‌عنوان یک پیکاپ میان‌رده، امکانات مناسبی ارائه می‌دهد که برای استفاده روزمره و آفرودی کافی به نظر می‌رسد:

کی ام سی تی 8

کی ام سی تی 8

  • صندلی کمک راننده با تنظیم دستی در 4 جهت
  • شیشه بالابر برقی Power Window
  • گرمکن شیشه عقب
  • تهویه مطبوع دستی
  • رکاب جانبی
  • چراغ روشنایی در روز
  • تریم داخلی مشکی
  • سیستم پخش MP5 با ورودی USB
  • دارای 6 بلندگو
  • Bluetooth
  • عایق درب موتور
  • جک بادی نگهدارنده درب موتور
  • کروز کنترل
  • سیستم ورود بدون کلید
  • استارت دکمه ای
  • اتولایت
  • تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو
  • چراغ های جلو زنون
  • چراغ های عقب LED
  • مه شکن جلو و عقب
  • آینه های جانبی با تنظیم برقی و دارای گرمکن
  • فرمان هیدرولیکی با پوشش چرمی
  • قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو جهت
  • کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان
  • تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر
  • کامپیوتر سفری
  • صندلی چرمی
  • صندلی راننده با تنظیم دستی در 6 جهت
  • سیستم ترمر ضد قفل ABS
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • سیستم کمکی ترمز اظطراری BOS
  • سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC
  • سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی HBA
  • سیستم کنترل کشش ESC
  • سیستم کنترل دینامیکی خودرو VDC
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC
  • سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS
  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • قفل مرکزی و قفل خودکار
  • سیستم ضد سرقت
  • قفل ایمنی کودک
  • سنسور پارک عقب
  • دوربین دنده عقب
  • امکانات ایمنی:
    • ترمزهای ABS و EBD
    • سیستم کنترل پایداری (ESC)
    • سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)
    • ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA)
    • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
    • سنسور فشار باد تایر (TPMS)
  • امکانات رفاهی:
    • نمایشگر لمسی 8 اینچی با پشتیبانی از بلوتوث و USB
    • سیستم تهویه دستی
    • صندلی‌های چرمی
    • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
    • چراغ‌های جلوی زنون
    • دوربین عقب و سنسور پارک
    • کروز کنترل
    • آینه‌های برقی با قابلیت تاشو
  • تجهیزات آفرودی:
    • قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب
    • سیستم دو دیفرانسیل سه حالته با کنترل الکتریکی
    • جک بادی نگهدارنده کاپوت

در مقایسه با رقبا، امکانات T8 قابل‌قبول است، اما فقدان برخی آپشن‌ها مانند سانروف یا سیستم تهویه اتوماتیک، در برابر رقبای جدیدتر احساس می‌شود.


عملکرد و تجربه رانندگی

KMC T8 برای رانندگی در مسیرهای شهری، جاده‌ای و آفرودی سبک طراحی شده است. تجربه رانندگی با این خودرو به شرح زیر است:

  • در شهر:
    • به دلیل ابعاد بزرگ و گیربکس دستی، رانندگی در ترافیک شهری کمی چالش‌برانگیز است. فرمان هیدرولیکی پاسخگویی خوبی دارد، اما برقی نبودن آن کمی از مدرن بودن خودرو می‌کاهد.
    • سواری T8 نسبتاً نرم است، به‌ویژه با حضور سرنشینان یا بار.
  • در جاده:
    • گشتاور 290 نیوتن‌متری در دورهای پایین، شتاب قابل‌قبولی برای یک پیکاپ ارائه می‌دهد. با این حال، شتاب اولیه در مقایسه با کراس‌اوورهای شهری ضعیف‌تر است.
    • پایداری در سرعت‌های بالا مناسب است، اما نباید انتظار هندلینگ یک SUV را داشت.
  • آفرود:
    • سیستم دو دیفرانسیل و قفل دیفرانسیل عقب، عملکرد خوبی در مسیرهای ناهموار، گل‌ولای و شیب‌های تا 30 درجه ارائه می‌دهند.
    • زوایای ورود و خروج مناسب، امکان عبور از موانع را فراهم می‌کنند، اما T8 برای آفرودهای سنگین مناسب نیست.

مزایا و معایب

مزایا:

  • طراحی جذاب و مدرن با الهام از پیکاپ‌های مطرح
  • قیمت رقابتی در مقایسه با پیکاپ‌های وارداتی
  • عملکرد قابل‌قبول در آفرودهای متوسط
  • امکانات ایمنی و رفاهی مناسب برای یک پیکاپ میان‌رده
  • ظرفیت بار 840 کیلوگرمی و کابین جادار
  • گارانتی و خدمات پس از فروش گسترده کرمان موتور

معایب:

  • کیفیت متوسط متریال کابین
  • فقدان گیربکس اتوماتیک
  • طراحی داخلی ساده در مقایسه با کراس‌اوورهای مدرن
  • عملکرد محدود در آفرودهای سنگین
  • انعکاس نور در نمایشگر لمسی

مقایسه با رقبا

KMC T8 در بازار ایران با پیکاپ‌هایی مانند آمیکو آسنا، فوتون تونلند، مکث کلوت و KMC T9 رقابت می‌کند:

کی ام سی تی 8

کی ام سی تی 8

  • در برابر آمیکو آسنا: T8 طراحی مدرن‌تر، امکانات بیشتر و قیمت مناسب‌تری دارد، اما آسنا موتور قوی‌تری ارائه می‌دهد.
  • در برابر فوتون تونلند: T8 از نظر طراحی و امکانات رفاهی برتری دارد، اما تونلند گزینه گیربکس اتوماتیک را ارائه می‌دهد.
  • در برابر مکث کلوت: کلوت امکانات بیشتری دارد، اما T8 اقتصادی‌تر و پرطرفدارتر است.
  • در برابر KMC T9: T9 با طراحی مدرن‌تر و امکانات پیشرفته‌تر، گزینه لوکس‌تری است، اما T8 به دلیل قیمت پایین‌تر همچنان جذاب است.

بررسی ماشین شاهین: ویژگی‌ها، مزایا و معایب این خودرو ایرانی

بررسی ماشین لاماری؛ تجربه رانندگی در جاده و ویژگی‌های فنی

بررسی کامل 207 سقف شیشه ای : مزا و معایب این خودروی زیبا


قیمت و ارزش خرید

KMC T8 در بازار ایران (تا ابتدای سال 1404) با قیمتی در حدود 1.5 تا 2 میلیارد تومان (بسته به شرایط بازار و مدل) عرضه می‌شود. با توجه به امکانات، عملکرد و طراحی، این خودرو ارزش خرید بالایی در مقایسه با پیکاپ‌های گران‌قیمت وارداتی مانند تویوتا هایلوکس دارد. T8 برای کسانی که به دنبال یک پیکاپ اقتصادی برای کار، سفرهای آفرودی سبک و استفاده روزمره هستند، گزینه‌ای منطقی است.


نتیجه‌گیری

KMC T8 یک پیکاپ میان‌رده با طراحی جذاب، امکانات قابل‌قبول و عملکرد مناسب برای آفرودهای متوسط و استفاده روزمره است. این خودرو با قیمتی رقابتی و خدمات پس از فروش گسترده، توانسته جای خود را در بازار ایران پیدا کند. هرچند نقاط ضعفی مانند کیفیت متوسط متریال کابین و فقدان گیربکس اتوماتیک دارد، اما برای خریدارانی که به دنبال یک پیکاپ کاربردی و اقتصادی هستند، گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود. اگر قصد خرید خودرویی برای سفرهای برون‌شهری، آفرود سبک یا حمل بار دارید، KMC T8 می‌تواند نیازهای شما را به‌خوبی برآورده کند.

اطلاعات بیشتر در سایت رسمی KMC
Telegram
Pinterest
X
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک گام نو به دنیای اطلاعات، هم به زبان ساده و هم تخصصی.
با ما، دنیا را بهتر کشف کنید.

جیبی موتورز یکی از پلتفرم‌های مجله‌ی جیبی مگز میباشد.
برای مشاهده پست های بیشتر به مجله‌ی اصلی جیبی مگز مراجعه کنید.