Search
بیف کندریک لامار و دریک

نبرد قلم‌ها: بیف کندریک لامار و دریک از آغاز تا پایان

آنچه در این پست میخوانید.

بررسی بیف کندریک لامار و دریک

در فرهنگ هیپ‌هاپ، «بیف» (Beef) یا درگیری‌های لفظی بین رپرها، صحنه‌ای است که مهارت‌های لیریکال، خلاقیت و حتی شخصیت هنرمندان را به چالش می‌کشد. بیف بین کندریک لامار (Kendrick Lamar) و دریک (Drake)، دو غول موسیقی هیپ‌هاپ، در سال 2024 به یکی از پر سر و صداترین و تاریخی‌ترین بیف‌های این ژانر تبدیل شد.

این بیف که ریشه در رقابت‌های قدیمی داشت، با انتشار آهنگ‌های دیس (Diss Tracks) آتشین و اتهامات شخصی، نه‌تنها توجه میلیون‌ها طرفدار را جلب کرد، بلکه بحث‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. در این مقاله، داستان کامل این بیف را از ابتدا تا پایان، با پوشش تمام اخبار و رویدادهای کلیدی، روایت می‌کنیم و تأثیر آن بر فرهنگ هیپ‌هاپ را بررسی می‌کنیم.

ریشه‌های بیف: رقابت زیرپوستی

بیف کندریک لامار و دریک به اوایل دهه 2010 بازمی‌گردد، زمانی که هر دو به‌عنوان ستاره‌های نوظهور هیپ‌هاپ شناخته شدند. کندریک، با ریشه‌های عمیق در Compton و سبک لیریکال پیچیده‌اش، و دریک، با رویکرد پاپ-رپ و جذابیت جهانی‌اش، از ابتدا مسیرهای متفاوتی را طی کردند. اولین همکاری آن‌ها در آلبوم دریک، Take Care (2011)، و سپس در آلبوم کندریک، Good Kid, M.A.A.D City (2012)، نشان‌دهنده احترام متقابل بود. اما این همکاری‌ها نتوانست جلوی جرقه‌های اولیه بیف را بگیرد.

در سال 2013، کندریک در آهنگ «Control» (با همکاری Big Sean) به‌طور غیرمستقیم به دریک و دیگر رپرها کنایه زد و ادعا کرد که «پادشاه نیویورک» است. این حرکت، که بعدها کندریک آن را «دوستانه» توصیف کرد، باعث شد دریک در مصاحبه‌ها آن را کم اهمیت جلوه دهد، اما تنش بین آن‌ها شکل گرفت. در سال‌های بعد، اشاره‌های ظریف در آهنگ‌هایی مثل «Poetic Justice» (کندریک) و «Tuscan Leather» (دریک) ادامه یافت، اما بیف هنوز به یک درگیری علنی تبدیل نشده بود.

جرقه اصلی بیف: مارس 2024

تصویری از کنریک لامار و دریک

تصویری از کنریک لامار و دریک

بیف بزرگ در 22 مارس 2024 با انتشار آهنگ «Like That» از Future و Metro Boomin، با حضور کندریک لامار، آغاز شد. کندریک در این آهنگ مستقیماً به دریک و J. Cole حمله کرد و در پاسخ به آهنگ «First Person Shooter» (دریک و J. Cole)، که در آن خودشان را با کندریک به‌عنوان «Big 3» هیپ‌هاپ معرفی کرده بودند، گفت:

«F*** the Big 3, it’s just Big Me»
این خط جرقه بیف را روشن کرد و نشان داد که کندریک قصد ندارد در سایه کسی بماند. آهنگ «Like That» به صدر چارت بیلبورد 200 رسید و توجه جهانی را به این بیف جلب کرد. دریک در 13 آوریل 2024 با آهنگ «Push Ups» پاسخ داد. در این دیس‌ترک، او کندریک را به خاطر وابستگی به لیبل‌ها، قد کوتاه، و سبک پیچیده‌اش که ممکن است برای مخاطبان عام کمتر جذاب باشد، مورد تمسخر قرار داد.

دریک همچنین آهنگ «Taylor Made Freestyle» را منتشر کرد که از صدای تولیدشده با هوش مصنوعی شبیه به توپاک استفاده می‌کرد، اما این آهنگ پس از شکایت مؤسسه املاک توپاک حذف شد. این حرکت نشان‌دهنده شدت گرفتن بیف بود، اما کندریک هنوز پاسخ اصلی خود را نداده بود

اوج بیف: پاسخ‌های کندریک

تصویری باشکوه از کنریک لامار

تصویری باشکوه از کنریک لامار

کندریک، که به استراتژی‌های غیرمنتظره معروف است، در 30 آوریل 2024 با آهنگ «Euphoria» به میدان آمد. این آهنگ نه‌تنها دریک را از نظر حرفه‌ای (مثل استفاده از ghostwriterها) هدف قرار داد، بلکه به شخصیت، سبک زندگی، و حتی نحوه لباس پوشیدن او حمله کرد. کندریک در «Euphoria» گفت که از «راه رفتن و صحبت کردن» دریک متنفر است و او را «دروغگوی حرفه‌ای» خواند. این آهنگ به دلیل لیریک‌های تیز و تولید قوی، در شبکه‌های اجتماعی ترند شد و موج جدیدی در بیف ایجاد کرد.

در 3 می 2024، کندریک با دو آهنگ «6:16 in LA» و «Meet the Grahams» ضربه‌ای مهلک به دریک وارد کرد. «Meet the Grahams» به‌ویژه جنجالی بود، زیرا کندریک مستقیماً خانواده دریک (Aubrey Graham) را هدف گرفت و ادعا کرد که دریک فرزندی نامشروع دارد که مخفی کرده است. او همچنین دریک را به اتهامات سنگینی مثل «بیمار جنسی» متهم کرد. کمتر از 24 ساعت بعد، کندریک آهنگ «Not Like Us» را منتشر کرد که با بیت کوبنده و اتهامات بیشتر (از جمله اشاره به پدوفیلی)، به یکی از پراستریم‌ترین آهنگ‌های سال در چارت «Top 50 Global» اسپاتیفای تبدیل شد. این آهنگ به‌عنوان نقطه اوج بیف کندریک شناخته شد.

پاسخ نهایی دریک: تلاش برای بازگشت

دریک در 3 می 2024 با آهنگ «Family Matters» پاسخ داد و به روابط شخصی کندریک، از جمله شایعاتی درباره زندگی خانوادگی‌اش، حمله کرد. این آهنگ قوی بود، اما در سایه «Meet the Grahams» و «Not Like Us» قرار گرفت. در 5 می 2024، دریک آخرین تلاش خود را با «The Heart Part 6» انجام داد. او در این آهنگ اتهامات کندریک را رد کرد و ادعا کرد که تیم کندریک اطلاعات نادرستی درباره فرزند مخفی به او داده‌اند. با این حال، این آهنگ از نظر منتقدان و طرفداران ضعیف‌تر از آثار کندریک بود و نتوانست جریان بیف را به نفع دریک تغییر دهد.

نتیجه‌گیری و تأثیرات بیف

بیف کندریک لامار و دریک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین درگیری‌های تاریخ هیپ‌هاپ شناخته می‌شود. رسانه‌هایی مثل Pitchfork، The Ringer و Rolling Stone کندریک را به دلیل لیریک‌های تیز، استراتژی هوشمندانه، و تأثیر فرهنگی آهنگ‌هایش، برنده این بیف اعلام کردند. آهنگ «Not Like Us» نه‌تنها در چارت‌ها موفق بود، بلکه به یک سرود فرهنگی تبدیل شد و در کنسرت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت.

این بیف تأثیرات عمیقی بر فرهنگ هیپ‌هاپ گذاشت. از یک سو، نشان داد که رقابت‌های لیریکال هنوز هم می‌توانند مخاطبان را مجذوب کنند. از سوی دیگر، اتهامات شخصی و خطوط قرمز شکسته‌شده (مثل اشاره به خانواده‌ها) بحث‌هایی درباره مرزهای اخلاقی در بیف‌های هیپ‌هاپ به راه انداخت. تا می 2025، هیچ نشانه‌ای از ادامه این بیف وجود ندارد، اما تأثیر آن بر حرفه هر دو هنرمند و جایگاهشان در صنعت موسیقی غیرقابل انکار است.

نتیجه‌گیری نهایی

بیف کندریک لامار و دریک داستانی از رقابت، خلاقیت، و جاه‌طلبی بود که هیپ‌هاپ را به اوج جدیدی برد. کندریک با آهنگ‌هایی مثل «Not Like Us» نشان داد که می‌تواند با کلماتش نه‌تنها رقیبش را به چالش بکشد، بلکه فرهنگ را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در مقابل، دریک، اگرچه در این بیف ضربه خورد، همچنان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های موسیقی باقی ماند. این نبرد نشان داد که در هیپ‌هاپ، قلم می‌تواند از شمشیر برنده‌تر باشد.

در جیبی موزیک دنبال کنید:

لیستی از 5 اهنگ ماندگار ادل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک گام نو به دنیای اطلاعات، هم به زبان ساده و هم تخصصی.
    با ما، دنیا را بهتر کشف کنید.

    جیبی موزیک یکی از پلتفرم‌های مجله‌ی جیبی مگز میباشد.
    برای مشاهده پست های بیشتر به مجله‌ی اصلی جیبی مگز مراجعه کنید.